Over Digitale Week

Editie 2018

Van 19 oktober tot en met 4 november 2017 loopt de dertiende editie van de Digitale Week. Dan organiseren honderden lokale organisaties in Vlaanderen en Brussel 1000 activiteiten waarbij het gebruik van multimedia centraal staat. 

Thema van de Digitale Week 2018: Lokaal Digitaal

De Digitale Week is een jaarlijkse campagne om mensen digitale vaardigheden bij te brengen, ze mediawijs te maken en volop te laten genieten van de mogelijkheden van digitale cultuur. 2018 is een verkiezingsjaar en dus een belangrijk jaar voor  de lokale organisatoren van de Digitale Week. Met de campagne willen wij lokale overheden aanmoedigen om in te zetten op de werking van de lokale organisatoren en de talloze educatieve, creatieve initiatieven die zij organiseren te ondersteunen. De ondersteuning rond het digitale zal in de toekomst nog urgenter zijn. Digitale evoluties gaan razendsnel met prangende vragen en noden rond privacy, democratie, veiligheid, innovatie en creativiteit als gevolg.

Ook willen wij met de campagne mensen informeren dat ze tijdens de Digitale Week terecht kunnen bij lokale organisaties in hun gemeente of regio om te werken aan hun digitale vaardigheden: van knoppenkennis tot innovatie en digitale cultuur. We kiezen er daarom voor om in 2018 volop in te zetten op (social) media. Volg onze nieuwsbrief voor meer informatie

Doelen van de campagne

Tijdens de Digitale Week willen we bouwen aan een e-inclusieve maatschappij waarin iedereen mediawijs is en geniet van de mogelijkheden van digitale cultuur.

Een e-inclusieve maatschappij

In een e-inclusieve samenleving heeft iedereen toegang tot het internet, weten mensen hoe een computer te gebruiken én kunnen ze die vaardigheden inzetten om sterker te worden.

Iedereen mediawijs

Hoe verwerkt Google gegevens? Hoe stel ik mijn privacy-instellingen op Facebook in? Mediawijsheid is het pakket van kennis en vaardigheden om kritisch met (nieuwe) media om te gaan.

Genieten van digitale cultuur

Digitalisering is niet alleen een verhaal van mogelijke gevaren, maar biedt bovenal veel kansen aan mensen om zelf te creëren en te genieten van digitale cultuur.  

Lokale partners

Lokaal zijn er meer dan 200 partners actief die samen zo'n 1000 activiteiten organiseren voor het grote publiek. De partners bestaan voor het merendeel uit bibliotheken, welzijnsorganisaties, cultuurhuizen, gemeenten en vormingsinstellingen.

Organisatoren

Cultuurconnect coördineert de campagne en werkt samen met de partners Linc vzw en het Kenniscentrum Mediawijs . Over de taalgrens loopt gelijktijdig de zustercampagne ‘La Semaine Numerique’.