Over Digitale Week

Editie 2017

De Digitale Week is een jaarlijkse campagne om mensen digitale vaardigheden bij te brengen, ze mediawijs te maken en volop te laten genieten van de mogelijkheden van digitale cultuur.

Van 20 oktober tot en met 5 november 2017 loopt de twaalfde editie van de de Digitale Week. Tijdens deze extra lange editie organiseren honderden lokale organisaties in heel Vlaanderen en Brussel 1000 activiteiten waarbij het gebruik van multimedia centraal staat. 

Editie 2018

De dertiende editie zal lopen van 19 oktober tot en met 4 november.

Doelen

Tijdens de Digitale Week willen we bouwen aan een e-inclusieve maatschappij waarin iedereen mediawijs is en geniet van de mogelijkheden van digitale cultuur.

Een e-inclusieve maatschappij

In een e-inclusieve samenleving heeft iedereen toegang tot het internet, weten mensen hoe een computer te gebruiken én kunnen ze die vaardigheden inzetten om sterker te worden.

Iedereen mediawijs

Hoe verwerkt Google gegevens? Hoe stel ik mijn privacy-instellingen op Facebook in? Mediawijsheid is het pakket van kennis en vaardigheden om kritisch met (nieuwe) media om te gaan.

Genieten van digitale cultuur

Digitalisering is niet alleen een verhaal van mogelijke gevaren, maar biedt bovenal veel kansen aan mensen om zelf te creëren en te genieten van digitale cultuur.  

Lokale partners

Lokaal zijn er meer dan 200 partners actief die samen zo'n 1000 activiteiten organiseren voor het grote publiek. De partners bestaan voor het merendeel uit bibliotheken, welzijnsorganisaties, cultuurhuizen, gemeenten en vormingsinstellingen.

Digitale Week en bibliotheekcampagne

Cultuurconnect kreeg in 2016 een nieuwe opdracht en besliste om niet langer in te zetten op een campagne enkel voor bibliotheken, maar om mee de schouders te zetten onder de Digitale Week.  De campagne is er voor bibliotheken en alle lokale actoren zoals cultuurhuizen en welzijnsorganisaties die hun maatschappelijke meerwaarde in digitale tijden in de verf zetten.

Organisatoren

LINC vzw is de stichter van de Digitale Week in Vlaanderen. Sinds 2016 coördineert Cultuurconnect de campagne en zijn het Kenniscentrum Mediawijs en de VRT ook partner. Over de taalgrens loopt gelijktijdig de zustercampagne ‘La Semaine Numerique’.